- Många arbetsgivare har idag en snygg karriärsida. Ändå utnyttjas inte potentialen till fullo. Av alla besökare är det i snitt bara ett fåtal procent som faktiskt väljer att söka jobbet. Vart tar resten av talangerna vägen? Med dagens teknik kan du se till att alla kandidater som besöker er hamnar i er talangpool. Se till att följa trafiken och fånga upp dem ni inte vill se hos era konkurrenter istället!
- Det spelar ingen roll hur bra innehåll du har i form av karriärsida och annonser om inte rätt talanger ser det. Med rätt utförd targeting och retargeting kommer ditt innehåll att ses av fler par ögon. Se till att bygga relationen med kandidaterna, i de kanaler de befinner sig.
- De som väljer att söka jobb hos er, kan de göra det direkt ifrån sin mobil? De allra flesta läser idag om karriärmöjligheter via mobilen. Handen på hjärtat — hur lätt är det att direkt skicka in en ansökan via mobilen? Vill ni ha de bästa så måste ni förenkla processen!
- Är det lätt att få en bild av hur det är att jobba i det yrket kandidaten är intresserad av, hos er? Segmentera innehållet på karriärsida och annons så att det de ni söker förstår att deras framtid finns hos er.
- Eftersom ni har en begränsad rekryteringsbudget så måste ni lägga pengarna där de gör mest nytta. Lämna känslorna och börja jobba datadrivet. Vet ni idag var era ansökningar kommer ifrån? Återigen: följ trafiken.
- Är du trött på att monotont rikta annonser till rätt målgrupper? Idag finns tjänsterna som gör rekryterarjobbet roligare och låter dig som rekryterare lägga mer tid på det du gör bäst.
Tipsen kommer från Ali Farshid, vd för Jobtip och Edvard Åkerberg, Chief Technology Officer på Jobtip.