1. Äg dina arbetsuppgifter och känn stolthet
För att du verkligen ska känna att det du gör är meningsfullt och undvika slentrian så är det viktigt att du tar ett steg tillbaka och faktiskt reflekterar hur långt du har kommit. Varför inte ta en stund varje månad och reflektera över veckorna som gått och vad du är extra nöjd med? Beröm dig själv och uppmärksamma din utveckling. Är du stolt över vad du presterar så får det dig att ge det lilla extra. Detta är något som dina kollegor och din chef kommer att märka och när du väl tagit ägandeskap över det du gör är de lättare för din chef att vilja anförtro dig med mer.
2. Prioritera att lära känna dina kollegor och vara social
Nu när de allra flesta är tillbaka 3–4 dagar i veckan på kontoret är de väl värt att låta kontoret bli en plats för social interaktion och att lära känna dina kollegor. Våga visa vem du är och öppna upp dig! Både luncher och kafferaster blir roligare om de spenderas ihop med människor och forskning har visat att små pauser i det dagliga arbetet ger vår hjärna en chans till återhämtning och vila. Så dra dig inte för att springa en extra vända till kaffemaskinen, kanske är det där du både brainstormar din nästa idé och lär känna Sara på ekonomi lite extra, då ni båda gillar att spela piano? Ett annat tips är att engagera dig i aktivitet anordnade med jobbet, såsom Afterworks och teambuilding-aktiviteter. Både kul och ett utmärkt sätt att lära känna dina kollegor bättre.
3. En mysig och ombonad arbetsmiljö
Visste du att din direkta omgivning är en viktig faktor för både din produktivitet och kreativitet under arbetsdagen? Sitter du i ett rum med dålig belysning på en obekväm stol och en grå, stel skärm framför dig med en luftkonditionering som brusar aningen för högt, så kan du säkert hålla med om att detta inte direkt får idéerna att flöda. Varmt inredda rum med möjlighet till både diskussion och tysta utrymmen, gott kaffe, gröna växter och några fina inredningsdetaljer kan göra så mycket för din trivsel och därmed vardagslyckan. Om ditt kontor är i behov av en makeover, varför inte prata med din närmsta chef? Allt fler företag inser vikten av en trivsam arbetsmiljö med lite kärlek och tanke bakom
4. Skaffa dig en mentor på jobbet/bli en mentor själv
En mentor kan vara någon i ditt arbetslag som du ser upp till och som du har sett att du skulle kunna lära dig något av. Finns det någon bland dina kollegor som kanske haft rollen du har tidigare och avancerat till en ny roll eller utvecklat den till något nytt? Oavsett vad så finns de alltid något vi kan lära av varandra och att någon tar dig under sina vingar och erbjuder råd och tips är så otroligt värdefullt. De allra flesta önskar ju utvecklas i sin karriär och att kunna känna förtroende att dela dina tankar och reflektioner med någon är en nyckelfaktor i att utvecklas. Desamma gäller om du själv vill vara mentor för någon. De är fantastiskt vilka ledaregenskaper du kan utveckla genom att coacha någon annan eller bara finnas där som bollplank.
Ovan är några konkreta tips för att skapa lycka och glädje på jobbet. Vi lovar inte att enbart ditt jobb kan göra dig lycklig men dessa tips kan vara en hjälp på vägen att känna att även ditt arbetsliv har mening och kan få dig att se det härliga och glädjefyllda med livet.
Text: Lisette Ferreira Pinho