Bli Prenumerant

Höstens snålvind sveper in över Fleminggatan på Kungsholmen, men inne på La Girafe är stämningen varm och intagande. Dova ljuskällor, klirrande porslin och porlande från både gäster och vinet som fylls upp. Pontus Frithiof är nyss hemkommen från en USA-resa och har inte sovit på 30 timmar, men tycks inte nämnvärt påverkad av det. Han springer omkring i kulisserna till den återöppnade franskinspirerade restaurangen som har inslag från Asien och Nordafrika både när det kommer till meny och inredning.
– Vi öppnade upp La Girafe första gången hösten 2019, men det var ju rätt dålig tajming precis innan pandemin, och det blev lite motigt ett par år. Tidigare under 2022 slog vi igen den för att göra en nyöppning i november med uppdaterad meny och team. Vi vill att det ska vara en mix av kvarterskrog och bistro, säger Pontus Frithiof.

Nyckeln till att bygga en framgångsrik koncern är enligt Pontus Frithiof att medarbetarna känner sig engagerade. I hans personliga sociala medie-konton lyfter han ständigt upp sina medarbetare med bilder och strösslar lovord över dem. Han är generös med daglig feedback och lyfter gärna fram sina medarbetare både i media och inför gästerna.
– Din restaurang kan vara hur fin restaurang som helst, med de bästa vinerna och den godaste maten, men är det ingen som är där och lagar maten, tar hand om gästerna och står för värdskapet kommer du ingenstans oavsett hur mycket pengar du har.

Splitterny HR-funktion

Bolagets tydliga fokus på medarbetarna blir nu än mer konkret när Pontus Group sedan augusti 2022 har anställt en intern, strategisk HR-funktion, från att tidigare haft en HR-partner.
– Det innebär ett otroligt lyft att ha Susanne Lundström på plats. Det handlar inte om att vi behöver hjälp med att skriva anställningsbevis, utan om att långsiktigt bygga vårt arbetsgivarvarumärke. Det här är ett viktigt steg för oss i att bli en ännu bättre plats att jobba på.

Nu är målet att skapa tydliga strukturer för hur de tar hand om sina medarbetare – sett till hela resan med alltifrån hur de onboardas, utvecklingen av dem under anställningstiden och hur samarbetet avslutas när det är dags för det.

Egenutformad mobilapp

För att bättre kunna standardisera processerna kring medarbetarfrågor är Pontus Group nu i färd med att ta fram en helt egen mobilapplikation som ska underlätta arbetet.
– Vi har jobbat i nio månader med att ta fram appen och har målet att den ska lanseras vid årsskiftet. Den kommer att hjälpa till i hanteringen av onboardingen och andra centrala HR-frågor. Det kommer bli mycket smidigare att delge viktig information till personalen.
De komplexa och rörliga bemanningsutmaningar som är utmärkande för restaurangbranschen kommer nu att förenklas drastiskt. Anställda som bara jobbar enstaka tillfällen på till exempel cateringar kommer att få all viktig information via appen: vart de ska rent geografiskt, vem som är kunden, vad det är för meny, vad förutsättningarna är på plats och hur det fungerar med personalmat.
– Sedan kan vi också använda appen för att göra pulsmätningar efter sådana konkreta händelser och skicka ut frågor som ”hur tyckte du att det var att jobba för oss idag?” och ”vad hade vi kunnat göra bättre?”.

Dessutom kommer appen att integreras med schemaläggningssystemet, så att medarbetare alltid har sitt schema tillgängligt i byxfickan. Den kommer även att användas för att skicka ut olika typ av tester som medarbetare behöver klara av när de tar steget från nuvarande arbetsroll till en ny.
– Utmaningen i vår bransch är att när man byter personal tappar man lätt rutinerna, därför vill vi hitta enkla sätt där kunskap överförs från medarbetare som slutar till nya som kommer in. Det kommer vi även att kunna lösa med hjälp av den nya appen. 

Som en stor familj

Tolv personer som var med när Pontus Group startades för 20 år sedan är fortfarande kvar inom bolaget. Det ser Pontus som ett kvitto på att han gör mycket rätt.
– Jag tror att de uppskattar vår kultur och mitt ledarskap. Sedan händer det alltid saker här, vi är alltid i rörelse och har nya utmaningar att ta oss an. Sedan finns det en självklar karriärstege inom bolaget där man kan anta nya roller som ger ny energi.

För Pontus är humor och generositet viktiga ledord och han vill att det alltid ska kännas naturligt att ställa upp för varandra.
– Jag har personligen lånat ut pengar till personal vid flera tillfällen. Vi har hjälpt folk med middagar, lånat ut bilar, fjällstugor och liknande. Jag ser definitivt medarbetarna som en förlängning av min familj.

Text: Lukas Lind