Bli Prenumerant

När jag frågar Maria om deras inställning till hybrida kontor så berättar hon att det på G-W Studios är och länge har varit naturligt att jobba remote first. Ett av deras första projekt var med Google och bolaget har fortfarande en stor del av sin verksamhet i USA. Dialogen med kunderna sker ofta på remote basis och möjliggör remote/hybrida arbetsformer.

–För oss har det varit nyckeln för att få det att fungera. Vi har en hybrid lösning, då vi ändå har ett kontor, men vi är remote first. Vi lägger ribban där och låter bolaget formas med det. Dialogen blir naturlig för att alla känner varandra.

Oavsett vad som skapar oro, kanske ett omvärldsläge, så är nyckeln, menar Maria, att ha just personliga relationer på jobbet. Det ger en möjlighet att lyfta saker som man är orolig över eller som inte känns bra. De nära relationerna fyller sitt syfte på arbetsplatsen helt enkelt.

–Vi jobbar med många olika länder och många olika branscher. Våra kundcase kan röra sig över breda spann, alltifrån jordbruk till mode och finans. På så vis sprider vi våra risker och vi blir inte så utsatta av vad som händer på varje enskild marknad, berättar Maria Björklund.

Ni startade år 2023 med en organisk tillväxt på 60% och blev i februari utsedda till Årets Byrå med en väldigt hög kundnöjdhet. Grattis! Och vad är hemligheten
–Vi har lyckats samla ett gäng som är väldigt talangfulla inom design och skapa en arbetsplats där alla trivs. Alla designers levererar fantastiska projekt, och kundnöjdheten kommer ur det, i kombination med snabba leveranser. Det har varit viktigt att hitta vår nisch för att på så vis kunna fylla ett gap i marknaden. För oss är den nischen snabbväxande bolag. Vi har samarbetat med bolag som inledningsvis haft en stab på tio personer och sedan vuxit fort med upp till 300 anställda. Där har vi hittat vår nisch, säger Maria.

David Prentell, grundare och strateg tillsammans med Maria Björklund, designer och studiochef. Foto: G-W Studios

G-W Studios jobbar också med unicorn-investeringar för en del av sina kunder. Investeringen sker med bolagets egna fond, som alla anställda är delägare i. En kanske något ovanlig setup, men med den följden att alla anställda kommer nära ledningen. Samt ger bolaget något att falla tillbaka på.

Det finns också möjlighet för investeringar i företag där man ser både potential och framtida affär. 

– Fonden har gjort det möjligt för oss att kunna investera och ta oss an bolag som vi ser potential i. 

Bolagen är kanske inte tillräckligt likvida att köpa våra tjänster i dagsläget, men en del av betalningen blir då istället att vi får andelar i deras bolag. Detta är samarbeten som vi ser som långsiktiga, förklarar Maria.

Vad är ditt bästa tips för att attrahera och behålla talanger?
–Vi är alla väldigt passionerade över hantverket och design generellt. Den kreativa drivkraften är vad som både när och bygger oss, våra spännande kunder och projekt. Den gör det också möjligt för oss att excellera. Det lustfyllda är arbetet och inte det som är vid sidan av arbetet. Så jag skulle säga att de är genom att tillhandahålla kreativa projekt till de anställda. Vi på G-W Studios har inga seniors eller leads, alla är designers och vi är 12 stycken totalt. Samtliga i gruppen tar stort ansvar för sitt arbete, berättar Maria Björklund.

Gällande Employer branding så är det ingenting som Maria ser som ett aktivt arbetsområde på studion. Det är istället mer kopplat till företagets egen identitet och till arbetet i sig.

–Vi som jobbar på G-W har alla jobbat på storbolag, så vårt fokus har varit att bygga en arbetsplats som vi drömmer om att jobba på. För oss har det varit viktigt att ha en tydlighet. Vad är vi för arbetsgivare? Och vad är vi inte för arbetsgivare? Exempelvis så är vi remote first så älskar du kontoret fem dagar i veckan kanske inte detta är arbetsplatsen för dig. Vi har inga projektledare, alla är drivna och seniora. Relationerna med kollegorna och den personliga karaktären de utgörs av, möjliggör att vi hellre kommunicerar med ett snabbt sms eller samtal, före att boka upp ett internt möte i en kalender. Vi vill fokusera på hantverket i den design vi gör. När man träffar oss så ser man vilka vi är, delvis genom det arbete vi utför.

Skulle du hålla med om att det är viktigt att marknad och HR samarbetar med Employer Branding frågor? Är kundresan och kandidatresan  samma/liknande?
–För oss blir detta så naturligt för oss, jag har exempelvis roll som både marknad, HR och allt i ett. Det är viktigt att hitta kärnan i sitt bolag. Och igen: tydlighet. Vi är snabba och agila samt flexibla. Det är viktigt  för kunden och viktigt för medarbetare. Varumärke är alltså både ut mot kund och mot er själva.

Gällande design för ett varumärke så består det av olika bitar som kan länkas ihop.

–Design av ett varumärke utgörs av kommunikation kring vilka vi vill vara. Den digitala produktdesignen är sen att leva upp till det man vill vara. Så design är båda de benen, och att få det att synka. Ibland startar vi i varumärkesprojekt, och ibland startar vi i digital produkt. Den digitala produkten är ofta våra kunders främsta identitetsbyggare eftersom vi jobbar med så många digitala bolag. 

Vi ser upprepat att design har jättestor betydelse för affären, berättar Maria Björklund.

Ni har ett spännande koncept hos er som ni benämner “G-W on tour”. Vad är det och vilken impact har de gjort för sammanhållning och kultur hos er? 
–Just det faktum att vi är 100% remote first, lade grunden till detta initiativ. Vi åker som företag runt och besöker de olika städerna där vi jobbar. Varje stad får vara värd och ansvara för aktiviteten vi gör ihop. Vi har exempelvis käkat falafel i Malmö, badat isbad i Norrköping, mumsat smörrebröd i Danmark och unnat oss på spa i Västerås. Vi tar oss tid att umgås med varandra under våra G-W-tours och får till ett mänskligt möte.

Gällande arbetet med mångfald och inkludering på G-W Studios så lyfter Maria det faktum att det är remote, gör att de kan anställa talanger, oberoende av geografisk koordinat. Det skapar en inkludering och möjlighet för fler att ansöka till en tjänst. Något som märks tydligt inom startups och design är att det tar form i en homogen skala:

–Inom UX så är det ganska få kvinnor som arbetar. Entreprenörskap känns också ganska normativt, man tar en risk. Och därför är det tråkigt att de är få kvinnor. Jag tror det är viktigt att inspirera fler kvinnor och att våga lyfta fram och ge exempel, avslutar Maria Björklund.

Text: Lisette Ferreira Pinho